Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Zakład Budowy Statków i Jachtów w obecnym kształcie istnieje od 1 października 2015 r. Powstał na bazie Katedry Oceanotechniki i Projektowania Systemów Morskich, utworzonej w 2000 roku. Katedra prowadziła szeroką działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą w zakresie Oceanotechniki. Powstała ona w wyniku przekształcenia Zakładu Oceanotechniki i Projektowania Okrętów, który istniał od 1965 roku – początkowo pod nazwą Zakład Teorii i Projektowania Okrętów. Jego założycielem był doc. mgr inż. Mikołaj Thierry, który jako pierwszy w Politechnice Szczecińskiej i w Polsce prowadził prace naukowo-badawcze w dziedzinie Oceanotechnika. Efektem tej działalności było wprowadzenie po raz pierwszy w Polsce przedmiotów oceanotechnicznych do programów kształcenia w ówczesnym Instytucie Okrętowym Politechniki Szczecińskiej.


Działalność Zakładu Budowy Statków i Jachtów obejmuje następującą tematykę:

  • studia środków technicznych do prowadzenia poszukiwań ropy i gazu na Południowym Bałtyku, wybór odpowiedniej jednostki,
  • projekt techniczny platformy wiertniczej do poszukiwań soli potasowych w Zatoce Puckiej,
  • projektowanie układów kotwiczenia dla statków i platform wiertniczych,
  • koncepcja statku do badań inżyniersko-geologicznych,
  • morfologia metodyki projektowania statków do eksploatacji zasobów morskich, modele funkcjonalne,
  • modele matematyczne statków wiertniczych i zaopatrzeniowych,
  • koncepcje systemów do wydobywania stałych surowców mineralnych na szelfie kontynentalnym,
  • system kotwiczenia jednostek badawczych i ratowniczych na dużych głębokościach,
  • algorytmy i programy oraz obliczenia ruchów i obciążeń katamaranów na fali,
  • koncepcja stalowej osiadającej platformy wydobywczo-magazynującej dla Bałtyku,
  • koncepcja systemu transportu i przeładunku na morzu ropy naftowej wydobywanej na lądzie,
  • algorytm, program i obliczenia ruchów półzanurzonej platformy wiertniczej (w ramach 17 ITTC),
  • komputerowy system obliczeń właściwości morskich statków wiertniczych,
  • analiza dynamiczna obiektów pływających z cięgnowym systemem utrzymywania pozycji,
  • analizy statków dwukadłubowych typu SWATH do obsługi systemów i obiektów oceanotechnicznych,
  • system programów dla krótkoterminowych prognoz sił w cięgnach i przemieszczeń jednostki,
  • pędnik wiatrowy dla masowców,
  • projekt aktywnego, cięgnowego systemu utrzymywania pozycji bazowca prac podwodnych,
  • projektowanie wstępne i symulacja komputerowa dynamicznego systemu utrzymywania pozycji statku,
  • koncepcje systemu oceanotechnicznego do poszukiwania, wydobywania i transportu konkrecji polimetalicznych,
  • modele matematyczne statków z zastosowaniem wielokryterialnej oceny rozwiązań projektowych, programy optymalizacyjne z zastosowaniem algorytmów genetycznych,
  • optymalizacja parametrów eksploatacyjno-technicznych oceanicznego systemu wydobywczego,
  • metodyka projektowania wybranych obiektów oceanotechnicznych na przykładzie bazowca prac podwodnych.